Opportunistic Behavior and Employee Competitiveness in a Modern Organization
https://doi.org/10.38050/2078-3809-2019-11-1-21-29
Abstract
Under modern economic conditions, the attribute of competitiveness of economic agents is of particular importance. In the innovative economy, competitiveness at both the macro and meso levels and within the organization is provided by not only reducing costs, but also by maximizing the use of internal capabilities. Labor resources, in their turn, are the most important factor in creation of competitive advantages. It's possible to increase the competitiveness of the organization if only to increase the competitiveness of its employees: to develop labor potential, to form necessary competencies which meet the requirements of production and managerial processes. However, to maintain the competitiveness, employees often resort to opportunistic behavior, by regarding it as one of the factors for achieving it. Within the generally accepted approach, opportunism is regarded as an exclusively negative phenomenon. But does the employee always consciously choose such a model of behavior instead of conscientious labor performance? In this regard, influence of opportunism on the competitiveness of an employee is a particularly relevant issue.
About the Authors
O. I. LozinaRussian Federation
Olga I. Lozina - Postgraduate student, Faculty of Economics.
Moscow.
L. A. Tutov
Russian Federation
Leonid A. Tutov - Doctor of Economics, Professor, Faculty of Economics.
Moscow.
References
1. Акерлоф Дж., Шиллер Р. Spiritus Animalis, или Как человеческая психология управляет экономикой и почему это важно для мирового капитализма / пер. с англ. Д. Прияткина. М.: Юнайтед Пресс, 2010. 273 с.
2. Беккер Г. Человеческое поведение: экономический подход: Избранные труды по экономической теории. М.: ГУ-ВШЭ, 2003. 672 с.
3. Мазур О.А. Противоречия воспроизводства совокупного работника современной России // Вопросы экономической теории. Макроэкономика. 2013. № 1. С. 38–41.
4. Мельников В.В. Происхождение оппортунизма: психологические основы экономического поведения // Terra Economicus. 2014. № 4. С. 91–104.
5. Норт Д. Институты, институциональные изменения и функционирование экономики / пер. с англ. А.Н. Нестеренко. М.: Начала,1997. 180 с.
6. Перфильева М.Б. Гуманизация труда как условие эффективной деятельности организации // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Социология, Политология. 2011. Т. 11. С. 16–23.
7. Саймон Г. Рациональность как процесс и продукт мышления // THESIS. 1993. Т. 1. Вып. 3. С. 17–38.
8. Трошина К.Э. Проблема оппортунизма менеджеров и механизмы управления оппортунистическим поведением // Молодой ученый. 2014. № 8. С. 605–610.
9. Тутов Л.А., Лозина О.И. Оппортунистическое поведение человека в современной экономике: междисциплинарный подход // Государственное управление. Электронный вестник. 2019. № 4. C. 255–272.
10. Уильямсон О. Поведенческие предпосылки современного экономического анализа // THEISIS. 1993. Т. 1. Вып. 3. С. 39–49.
11. Ярушкина Е.А., Кобелева А.А. Человеческий капитал: сущность и роль повышения в организации // Научный вестник ЮИМ. 2018. № 1. C. 30–34.
12. Cohen J. The Effects of Perceived Fairness on Opportunistic Behavior // Contemporary Accounting Research. 2006. № 24. P. 1119–38.
Review
For citations:
Lozina O.I., Tutov L.A. Opportunistic Behavior and Employee Competitiveness in a Modern Organization. Scientific Research of Faculty of Economics. Electronic Journal. 2019;11(1):21-29. (In Russ.) https://doi.org/10.38050/2078-3809-2019-11-1-21-29