Preview

Scientific Research of Faculty of Economics. Electronic Journal

Advanced search

Further Professional Education as an Instrument for Implementing the Lifelong Learning Approach

https://doi.org/10.38050/2078-3809-2019-11-1-30-48

Abstract

The article demonstrates the role of further professional education as an integral part of the lifelong learning system in overcoming the contradictions between the demand and supply in the labor market. On the example of the MBA program it is proved that the development of programs of this type can lead to the positive changes in the working career of an employee. In addition, state initiatives  confirm  the need  to  use the opportunities  of  further  professional  education  for  the economic and social development of society as a whole.

About the Authors

T. O. Razumova
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation

Tatyana O. Razumova - Doctor of Economics, Professor, Faculty of Economics.

Moscow.



I. D. Burak
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation

Irina D. Burak - Ph.D., Associate Professor, Faculty of Economics.

Moscow.



References

1. Антология экономической классики. В 2 т. / авт.-сост. И.А. Столяров. М.: Эконов, 1993. 475 с.

2. Бергер С. Отсутствие карьерных перспектив – причина ухода из компании у 59% менеджеров // HR-Portal, 2013. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://hr-portal.ru/blog/otsutstvie-karernyh-perspektiv-prichina-uhoda-iz-kompanii-u-59-menedzherov

3. Бурак И.Д. Дополнительное профессиональное образование как способ адаптации работников к рынку труда в условиях экономического кризиса // Альтернативы экономической политики в условиях замедления экономического роста: Сборник статей / под ред. А.А. Аузана, В.В. Герасименко. М.: Эконом. фак. МГУ имени М.В. Ломоносова, 2015. / ISBN 978-5-906783-08-0.

4. Бурак И.Д., Разумова Т.О. Влияние дополнительного профессионального образования на трудовую карьеру работника // Вестн. Воронеж. гос. ун-та. 2018. № 1.

5. Бурак И.Д., Разумова Т.О. Дистанционные образовательные технологии как фактор развития трудового потенциала // Ломоносовские чтения-2018. Секция экономических наук. Цифровая экономика: человек, технологии, институты: сборник тезисов выступлений. 2018.

6. Бурак И.Д., Разумова Т.О. Основные тренды дополнительного профессионального образования в России и мире: различия и общность // Социально-экономические проблемы развития отдельных отраслей сферы услуг: Сборник статей / под ред. Н. А. Восколович, И.Н. Молчанова. М.: Эконом. фак. МГУ имени М. В. Ломоносова, 2017.

7. Дорожная карта по переходу к Национальной Системе Компетенций и Квалификаций / Агентство стратегических инициатив, 2012. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://fgosvo.ru/news/8/197

8. Карандашев Д. Сколько стоит подбор персонала – считаем трудозатраты и расходы // HR-ПРАКТИКА. Июнь 2017. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://hr-praktika.ru/blog/podbor-personala-sebestoimost/

9. Комплексное наблюдение условий жизни населения / Федеральная служба государственной статистики, 2016. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.gks.ru/free_doc/new_site/kouz16/index.html

10. Платон. Государство. Собр. соч.: в 3-х тт. Т. 3 (1). М., 1971. 176 с.

11. Совершенствование подбора персонала: разбираемся с бюджетом // Директор по персоналу. Ноябрь 2015. [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.hr-director.ru/article/63047-sovershenstvovanie-podbora-personala-razbiraemsya-s-byudjetom

12. Стоимость увольнения / HR – Академия, 2017. [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://hr-academy.ru/hrarticle/stoimost-uvolneniya.html

13. Стратегия повышения финансовой грамотности в Российской Федерации на 2017–2023 годы / Правительство Российской Федерации. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://static.government.ru/media/files/uQZdLRrkPLAdEVdaBsQrk505szCcL4PA.pdf

14. Ткаченко Е. Причины увольнения сотрудников и как удержать ценных специалистов // Рекрутинговая компания АВИКОНН, 2015. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://aviconn.com/press/prichinyi-uvolneniya-sotrudnikov-i-kak-uderzhat-tsennyih-spetsialistov.html

15. Федеральный закон от 29 декабря 2012 года № 273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации». [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/

16. Федеральный портал «Российское образование». [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.edu.ru/news/eksklyuzivy/integralnye-statisticheskie-dannye--o-funkcionirova/

17. Becker G. S. Investment in Human Capital: A. Theoretical Analysis // Journal of Political Economy. Supplement. Oct., 1962.

18. Developing lifelong learning / European Center for the Development of Vocational Training, 2018. [Электронный ресурс]. Mode of access: https://www.cedefop.europa.eu/en/themes/developing-lifelong-learning

19. Education at a Glance 2017: OECD Indicators / OECD Publishing, Paris. [Электронныйресурс]. Mode of access: http://dx.doi.org/10.1787/eag-2017-en

20. European Quality of Life Survey 2016 / Eurofound, 2017. [Электронный ресурс]. Mode of access: https://www.eurofound.europa.eu/data/european-quality-of-life-survey

21. Indicator 2110: workers helped to improve their work by training / European Center for the Development of Vocational Training, 2018. [Электронный ресурс]. Mode of access: http://www.cedefop.europa.eu/en/publications-and-resources/statistics-and-indicators/statistics-and-graphs/26-does-training-help

22. Schultz T. Investment in Human Capital: The Role of Education and of Research. N.Y., 1971.

23. The status of adult learning and education in sub-Saharan Africa / UNESCO Institute for Lifelong Learning, 2017. [Электронный ресурс]. Mode of access: http://uil.unesco.org/adult-education/confintea/confintea-vi-mid-term-review-2017-status-adult-learning-and-education-sub


Review

For citations:


Razumova T.O., Burak I.D. Further Professional Education as an Instrument for Implementing the Lifelong Learning Approach. Scientific Research of Faculty of Economics. Electronic Journal. 2019;11(1):30-48. (In Russ.) https://doi.org/10.38050/2078-3809-2019-11-1-30-48

Views: 303


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-3809 (Online)