Preview

Scientific Research of Faculty of Economics. Electronic Journal

Advanced search

Competitive Analysis of the Russian Online Banking Market

https://doi.org/10.38050/2078-3809-2020-12-2-69-102

Abstract

The functioning of the digital economy determines the introduction of Internet technologies in almost all areas of business. In recent years, online banking systems have become widespread in Russia, which contribute to the appearance of new competitive factors in the banking services market. By providing services via the Internet, the banks can improve their financial performance and effectiveness by offering customers more services in a convenient format and on the most profitable conditions. Nowadays online banking as a tool for providing banking services is crucially important for the improvement of a commercial bank’ competitiveness. This work is a research of the modern Russian online banking market, which is devoted to the competitive analysis of its participants using marketing instruments and Internet resources. The purpose of the study is to develop practical recommendations for improving companies’ competitiveness in the Russian online banking market on a concrete example.

About the Author

Y. E. Mikhailova
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation

Yulia E. Mikhailova, 1st year master's student, Faculty of Economics, Moscow



References

1. Бэст Р. Маркетинг от потребителя. – М.: Манн, Иванов и Фербер, 2008.

2. Котлер Ф. Основы маркетинга. – М.: Вильямс, 2012.

3. Кудряшов В. С., Птицын Е. Ю. Перспективы развития интернет-банкинга как услуги коммерческого банка // Juvenis Scientia. – 2017.

4. Маркетинговый анализ компаний в российском сегменте интернета: Сб. науч. студ. ст. / под ред. к.э.н., доц. Е. М. Слепенковой. – М.: Экономический факультет МГУ имени М. В. Ломоносова, 2018.

5. Маркетинговый анализ интернет-компаний Рунета: Сб. науч. ст. / под ред. к.э.н., доц. Е. М. Слепенковой. – М.: Экономический факультет МГУ имени М. В. Ломоносова, 2017.

6. Папба Э. Р. Развитие интернет-банкинга и современных банковских услуг // Вестн. науки и образования, 2018.

7. Портер М. Конкуренция / Пер. с англ.: Уч. пос. – М.: Вильямс, 2010.

8. Фатхутдинов Р. А. Управление конкурентоспособностью организации. – М.: Эксмо, 2005.

9. Ansoff H. I. Strategies for Diversification // Harvard Business Review. – 1957.

10. Gale B., Swire D. Value-Based Marketing & Pricing. – Customer Value, Inc., 2006.

11. Khan I., Rahman Z., Fatma M. The Role of Customer Brand Engagement and Brand Experience in Online Banking // International Journal of Bank Marketing. – 2017.

12. Porter M. Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. – New York: The Free Press, 1985.

13. Rashidov O., Tadjitdinov K. Methodological Features of Evaluation of Competitive Advantages of a Commercial Bank // European Science Review. – 2017.

14. Reichheld F. The One Number You Need to Grow // Harvard Business Review. – 2003.

15. Sin Ong K., Nguyen B., Faridah Syed Alwi S. Consumer-Based Virtual Brand Personality (CBVBP), Customer Satisfaction and Brand Loyalty in the Online Banking Industry // International Journal of Bank Marketing. – 2016.

16. Tadjitdinov K. Strategy of Enhancing Competitive Advantages of a Commercial Bank Based on an Innovative Approach // European Science Review. – 2016.

17. Tomasz Stanisław Szopiński. Factors Affecting the Adoption of Online Banking in Poland // Journal of Business Research. – 2016.

18. Электронные ресурсы

19. Центральный банк РФ. Количество счетов с дистанционным доступом, открытых в кредитных организациях [Электронный ресурс] // URL: http://www.cbr.ru/statistics/p_sys/print.aspx?file=sheet009.htm&pid=psrf&sid=ITM_39338/

20. Яндекс.Вебмастер. Что такое ИКС [Электронный ресурс] // URL: https://yandex.ru/support/webmaster/site-quality-index.html

21. Banki.ru. ЦБ: доля пользователей интернет- и мобильного банкинга в РФ выросла до 45,1% [Электронный ресурс] // URL: https://www.banki.ru/news/lenta/?id=10574763/

22. Banki.ru. Отзывы о банках [Электронный ресурс] // URL: https://www.banki.ru/services/responses/list/

23. BCG. Global Payments 2018: Reimagining the Customer Experience [Электронный ресурс] // URL: https://www.bcg.com/publications/2018/global-payments-reimagining-customer-experience.aspx.

24. Google Play. Отзывы о приложении Сбербанк Онлайн [Электронный ресурс] // URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=ru.sberbankmobile&showAllReviews=true/

25. Google Play. Финансы – топ бесплатных приложений [Электронный ресурс] // URL: https://play.google.com/store/apps/category/FINANCE/collection/topselling_free?hl=ru/

26. Markswebb. Digital Office как новый ориентир цифрового банкинга [Электронный ресурс] // URL: http://markswebb.ru/press/blog/21784.html

27. Markswebb. Internet Banking Rank 2018 [Электронный ресурс] //URL: http://markswebb.ru/e-finance/internet-banking-rank-2018/

28. Markswebb. Mobile Banking Rank 2018 [Электронный ресурс] // URL: http://markswebb.ru/e-finance/mobile-banking-rank-2018/

29. Worldpay. Global Payments Report 2018 [Электронный ресурс] // URL: https://www.worldpay.com/us/insight/articles/2018-11/global-payments-report-2018/

30. Интернет-сервисы для анализа конкурентов

31. Яндекс Вебмастер [Электронный ресурс] // URL: https://webmaster.yandex.ru/welcome/

32. Alexa [Электронный ресурс] // URL: https://www.alexa.com/

33. CY-PR.com [Электронный ресурс] URL: https://www.cy-pr.com/

34. MegaIndex [Электронный ресурс] URL: https://www.megaindex.ru/

35. SimilarWeb [Электронный ресурс] // URL: https://www.similarweb.com/

36. Wordstat Yandex [Электронный ресурс] // URL: https://wordstat.yandex.ru/

37. Website Grader [Электронный ресурс] URL: https://website.grader.com/


Review

For citations:


Mikhailova Y.E. Competitive Analysis of the Russian Online Banking Market. Scientific Research of Faculty of Economics. Electronic Journal. 2020;12(2):69-102. (In Russ.) https://doi.org/10.38050/2078-3809-2020-12-2-69-102

Views: 855


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-3809 (Online)