Electronic and Virtual Approaches to Leadership
https://doi.org/10.38050/2078-3809-2025-17-2-68-87
Abstract
The aim of the paper is to differentiate electronic and virtual approaches to leadership, and to highlight practices and future directions for research. The authors summarize the role, essence and key features of virtual and e-leadership. By applying the comparative method, the paper identifies their similarities and differences, as well as the main advantages and disadvantages of electronic and virtual leadership. The authors point out the application of modern approaches to leadership in domestic and foreign organizations, and identify universal factors and attitudes influencing the development of virtual and electronic leadership. They emphasize that further research is needed to identify the psychological, cross-cultural, and other aspects of leadership. In conclusion it is noted that with the development of virtual and electronic leadership, the nature of the relationship between the leader and the team is transformed.
About the Authors
A. G. MirakyanRussian Federation
Araksya G. Mirakyan, Candidate of Economic Sciences (PhD), Associate professor, Faculty of Economics
Moscow
L. R. Melkonian
Russian Federation
Laura R. Melkonian, Student, Faculty of Economics
Moscow
References
1. Бальжинимаев Б.С., Макарова В.О., Матвеева А.А. Брендинг и ребрендинг маркетплейса: Оценка и эффективность на примере OZON // Вестник науки. 2024. Т. 1. № 6 (75). С. 102–110.
2. Губанова А.В. Характеристика направлений развития цифрового лидерства для эффективного управления организационными изменениями в цифровой экономике // Лидерство и менеджмент. 2023. Т. 10. № 2. С. 487–495. DOI: 10.18334/lim.10.2.117565.
3. Губанова А.В. Цифровое лидерство как инструмент управления в цифровой экономике // Экономические системы. 2021. Т. 14. № 4. С. 69–78. DOI: 10.29030/2309-2076-2021-14-4-69-78.
4. Кожевникова Л.В., Старовойтова И.Е. Трансформационное лидерство в виртуальных командах // Вестник университета. 2021. № 2. С. 30–35. DOI: 10.26425/1816-4277-2021-2-30-35.
5. Миракян А.Г. Лидерство в XXI веке: корреспонденция теории и практики // Вест. Моск. ун-та. Сер. 6. Экономика. 2018. № 6. С. 133–151. DOI: 10.38050/01300105201868.
6. Потемкина Т.В., Авдеева Ю.А., Иванова У.Ю. Взаимодействие с искусственным интеллектом как потенциал программы обучения иностранному языку в аспирантуре // Высшее образование в России. 2023. Т. 33. № 5. С. 67–85. DOI: 10.31992/0869-3617-2024-33-5-67-85.
7. Татаринов К.А., Музыка С.М., Аникиенко Н.Н., Савченко И.А. Лидерство в виртуальных командах // Вестник Алтайской академии экономики и права. 2024. № 1. С. 168–172. DOI: 10.17513/vaael.3228.
8. Филатов В.В., Рамазанов И.А., Литвина М.И., Ксенофонтова Х.З. Трансакционный анализ корпоративного управления маркетплейса «вайлдберриз» через категории «собственность», «инвестиции», «менеджмент» // Индустриальная экономика. 2022. Т. 7. № 3. С. 654–665. DOI: 10.47576/2712-7559_2022_3_7_654.
9. Чегурова М.М. Руководители в условиях цифровой экономики: новые вызовы и компетенции // Вестник Санкт-Петербургского государственного университета. Сер. Социология. 2022. Т. 14. № 3. С. 208–223. DOI: 10.21638/spbu12.2021.302.
10. Ahuja J., Puppala H., Sergio R.P., Hoffman E.P. E-leadership is un(usual): Multi-criteria analysis of critical success factors for the transition from leadership to e-leadership // Sustainability. 2023. Vol. 15. 6506. P. 1–20. DOI: 10.3390/su15086506.
11. Akram M., Khan А.М. Exploring e-leadership of principals: Increasing school effectiveness by learning management system // Journal of Education and Social Sciences. 2020. Vol. 8 (1). P. 15– 30. DOI: 10.20547/jess0812008102.
Review
For citations:
Mirakyan A.G., Melkonian L.R. Electronic and Virtual Approaches to Leadership. Scientific Research of Faculty of Economics. Electronic Journal. 2025;17(2):68-87. (In Russ.) https://doi.org/10.38050/2078-3809-2025-17-2-68-87















